TY - JOUR
T1 - Prevalence and predictors of positive airway pressure therapy prescription in obstructive sleep apnoea: a population-representative study
AU - Woehrle, H
AU - Arzt, M
AU - Ficker, JH
AU - Deger, M
AU - Sterling, KL
AU - Ehrsam-Tosi, D
AU - Vogelmann, T
AU - Weinand, S
AU - Fietze, I
AU - Young, P
AU - Schoebel, C
N1 - Ficker: Department of Respiratory Medicine, Allergology and Sleep Medicine, General Hospital Nuremberg,Nuremberg, Germany; Paracelsus Medical University, Nuremberg, Germany
PY - 2023
Y1 - 2023
N2 - BackgroundObstructive sleep apnoea (OSA) is a common condition that is associated with several important comorbidities and increased mortality. Positive airway pressure (PAP) is an effective treatment for OSA that is associated with a reduction in mortality. This study investigated the prevalence and predictors of PAP prescription for OSA in Germany.MethodsThis retrospective observational study used an anonymized German claims research database. Adults (age >= 18 years) with treatment-naive OSA who were or were not started on PAP were included.ResultsOf 22,317 participants, 12,297 (55%) were started on PAP; the remaining 10,020 individuals (45%) formed the control group (no PAP). Significant predictors of PAP prescription in multivariate logistic regression analysis were overweight/obesity, hypertension, heart failure, other cardiovascular diseases, gastro-oesophageal reflux disease, breathing abnormalities, vasomotor and allergic rhinitis, somatoform disorders and use of several medication classes (especially angiotensin receptor blockers, inhaled adrenergics or other inhaled drugs).ConclusionOnly just over half of all individuals with OSA in the current analysis were prescribed PAP. The presence of a variety of comorbidities and use of several medication classes were significant predictors of PAP prescription. Future research should focus on identifying ways to increase PAP use in eligible individuals to optimize clinical outcomes. HintergrundObstruktive Schlafapnoe (OSA) ist eine weit verbreitete Erkrankung, die mit einer Vielzahl relevanter Komorbiditaten und einer erhohten Sterblichkeit einhergeht. Kontinuierlicher positiver Atemwegsdruck (PAP) ist eine wirksame Behandlung fur OSA, die mit einer reduzierten Sterblichkeit einhergeht. In der vorliegenden Studie wurden die Pravalenz und die Pradiktoren fur die Verordnung von PAP bei OSA in Deutschland untersucht.MethodeFur diese retrospektive Beobachtungsstudie wurden anonymisierte deutsche Abrechnungsdaten von gesetzlichen Krankenkassen ausgewertet. In die Studie eingeschlossen wurden Erwachsene mit therapienaiver OSA, die mit oder ohne PAP behandelt wurden.ErgebnisseVon 22.317 Teilnehmern wurden 12.297 (55 %) auf PAP eingestellt; die ubrigen 10.020 Personen bildeten die Kontrollgruppe (kein PAP). Signifikante Pradiktoren fur die Verordnung von PAP waren in der multivariaten logistischen Regressionsanalyse ubergewicht/Fettleibigkeit, Bluthochdruck, Herzinsuffizienz, andere kardiovaskulare Erkrankungen, gastroosophageale Refluxkrankheit, Atmungsanomalien, vasomotorische und allergische Rhinitis, somatoforme Storungen und die Einnahme verschiedener Medikamentengruppen (insbesondere Angiotensin-Rezeptorblocker, inhalative Adrenergika oder andere inhalative Medikamente).SchlussfolgerungIn der aktuellen Analyse wurden nur etwas mehr als die Halfte aller Personen mit OSA mit PAP behandelt. Das Vorhandensein einer Vielzahl von Begleiterkrankungen und die Einnahme mehrerer Medikamente waren signifikante Pradiktoren fur die Verschreibung von PAP. Zukunftige Forschungsarbeiten sollten Strategien identifizieren, wie die Nutzung einer PAP-Therapie bei Personen mit OSA erhoht werden kann, um dadurch die klinischen Ergebnisse zu optimieren.
AB - BackgroundObstructive sleep apnoea (OSA) is a common condition that is associated with several important comorbidities and increased mortality. Positive airway pressure (PAP) is an effective treatment for OSA that is associated with a reduction in mortality. This study investigated the prevalence and predictors of PAP prescription for OSA in Germany.MethodsThis retrospective observational study used an anonymized German claims research database. Adults (age >= 18 years) with treatment-naive OSA who were or were not started on PAP were included.ResultsOf 22,317 participants, 12,297 (55%) were started on PAP; the remaining 10,020 individuals (45%) formed the control group (no PAP). Significant predictors of PAP prescription in multivariate logistic regression analysis were overweight/obesity, hypertension, heart failure, other cardiovascular diseases, gastro-oesophageal reflux disease, breathing abnormalities, vasomotor and allergic rhinitis, somatoform disorders and use of several medication classes (especially angiotensin receptor blockers, inhaled adrenergics or other inhaled drugs).ConclusionOnly just over half of all individuals with OSA in the current analysis were prescribed PAP. The presence of a variety of comorbidities and use of several medication classes were significant predictors of PAP prescription. Future research should focus on identifying ways to increase PAP use in eligible individuals to optimize clinical outcomes. HintergrundObstruktive Schlafapnoe (OSA) ist eine weit verbreitete Erkrankung, die mit einer Vielzahl relevanter Komorbiditaten und einer erhohten Sterblichkeit einhergeht. Kontinuierlicher positiver Atemwegsdruck (PAP) ist eine wirksame Behandlung fur OSA, die mit einer reduzierten Sterblichkeit einhergeht. In der vorliegenden Studie wurden die Pravalenz und die Pradiktoren fur die Verordnung von PAP bei OSA in Deutschland untersucht.MethodeFur diese retrospektive Beobachtungsstudie wurden anonymisierte deutsche Abrechnungsdaten von gesetzlichen Krankenkassen ausgewertet. In die Studie eingeschlossen wurden Erwachsene mit therapienaiver OSA, die mit oder ohne PAP behandelt wurden.ErgebnisseVon 22.317 Teilnehmern wurden 12.297 (55 %) auf PAP eingestellt; die ubrigen 10.020 Personen bildeten die Kontrollgruppe (kein PAP). Signifikante Pradiktoren fur die Verordnung von PAP waren in der multivariaten logistischen Regressionsanalyse ubergewicht/Fettleibigkeit, Bluthochdruck, Herzinsuffizienz, andere kardiovaskulare Erkrankungen, gastroosophageale Refluxkrankheit, Atmungsanomalien, vasomotorische und allergische Rhinitis, somatoforme Storungen und die Einnahme verschiedener Medikamentengruppen (insbesondere Angiotensin-Rezeptorblocker, inhalative Adrenergika oder andere inhalative Medikamente).SchlussfolgerungIn der aktuellen Analyse wurden nur etwas mehr als die Halfte aller Personen mit OSA mit PAP behandelt. Das Vorhandensein einer Vielzahl von Begleiterkrankungen und die Einnahme mehrerer Medikamente waren signifikante Pradiktoren fur die Verschreibung von PAP. Zukunftige Forschungsarbeiten sollten Strategien identifizieren, wie die Nutzung einer PAP-Therapie bei Personen mit OSA erhoht werden kann, um dadurch die klinischen Ergebnisse zu optimieren.
KW - Continuous positive airway pressure
KW - Obstructive sleep apnoea
KW - Population study
KW - Health claims data
KW - Predictors
KW - Kontinuierlicher positiver Atemwegsdruck
KW - Obstruktive Schlafapnoe
KW - Bevolkerungsstudie
KW - Inanspruchnahmedaten der Krankenkassen
KW - Pradiktoren
KW - HEALTH-CARE UTILIZATION
KW - ALL-CAUSE MORTALITY
KW - BUSSELTON-HEALTH
KW - AMERICAN ACADEMY
KW - CLAIMS DATA
KW - GUIDELINE
U2 - 10.1007/s11818-023-00435-2
DO - 10.1007/s11818-023-00435-2
M3 - Original Article
SN - 1432-9123
JO - Somnologie : Schlafforschung und Schlafmedizin = Somnology : sleep research and sleep medicine
JF - Somnologie : Schlafforschung und Schlafmedizin = Somnology : sleep research and sleep medicine
ER -